Saxon – Innocence Is No Excuse, lemezismertető
Negyven éve jelnet meg a Saxon – Innocence Is No Excuse lemeze.
A zenekar hetedik lemeze egyértelműen az amerikai közönséget célozta meg. A hangzást a tengerentúli ízléshez igazították, ráadásul új lemezcéghez (EMI) szerződtek, és új producerrel, Simon Hanharttal dolgoztak – akinek ez volt az első komolyabb munkája, és talán nem is a legszerencsésebb választás volt.
Néha azért nehéz ezekről a régi lemezekről írni, mert egyrészt tudjuk, milyen lett az utóéletük, másrészt azt is látjuk: nem ezek az adott zenekar legjobb művei. Sőt ha egyértelműen kihallatszik egy népszerűbb hullám meglovaglása utáni vágy, vagy a kereskedelmi szempontok elsődlegessége, még visszatetszőbb lehet a történet.
Igen ám, de van itt egy nagyon is emberi faktor. Az emlékek. Azok az emlékek, amiket az adott zene ébreszt fel évtizedek óta szunnyadó álmukból. A fiatalság és a hozzá tartozó érzések, érzelmek.
1985-ben a Saxon komoly céllal indult el Amerika meghódítására. A menedzsmenttel együtt úgy döntöttek, hogy az Innocence Is No Excuse hangzását az amerikai piacra szabják: több dallam, hangsúlyosabb billentyűk, összességében egy rádióbarátabb, „amerikaias” heavy metal született.
Az albumon közreműködtek:
- Biff Byford – ének
- Graham Oliver – gitár
- Paul Quinn – gitár
- Steve Dawson – basszusgitár
- Nigel Glockler – dob
Steve Dawson később így nyilatkozott a lemezről:
„Rendkívül büszke vagyok az albumra, de lehetett volna sokkal keményebb. A hangzást fel kellett hígítani az amerikai piac kedvéért.”
És valóban – már a nyitódal is ezt tükrözi. Nem rossz, de érződik rajta a sablonosság. A Call of the Wild már jobban működik: lendületes, jó riffekkel, még ha nem is túl eredeti. A Back on the Streets volt az egyik kislemez, de sem akkor, sem most nem hatott rám igazán.
A Devil Rides Out korrekt, jó a verze, de sok újdonságot nem tartogat. A Rock ’n’ Roll Gypsy jól illik a rádióbarát koncepcióba, de számomra az album csúcspontja a Broken Heroes. Ebben is érződik az új irány, de mégis benne van a Saxon szellemisége. Az ilyen dalokban mindig is erősek voltak.
A Gonna Shout a Mötley Crüe repertoárjába is belefért volna, de a középrészben visszaköszön egy kis Saxon-hagyomány. Az Everybody Up újra fellobbantja a lángot, még mielőtt az album lendülete teljesen kihunyna – számomra ez a leginkább „Saxonos” szerzemény a lemezen.
A Raise Some Hell még tartalmaz némi eredeti ízt, de a Give It Everything You’ve Got már inkább a „futottak még” kategória.
Az album fogadtatása vegyes volt, de összességében inkább pozitív.
Egyes kritikusok szerint a Denim and Leather után ez volt a legjobb lemezük, mások klisésnek, ötlettelennek, túl „Def Leppard-osnak” tartották – és valóban: sokan úgy érezték, hogy a Pyromania sikerének farvizén akartak evezni.
A rajongók sem voltak egységesek. Egyesek szerették a dallamosabb irányt, mások viszont csalódottan vették tudomásul a NWOBHM-vonal elhagyását. Az Innocence Is No Excuse az amerikai Billboard 200-as listán a 133. helyig jutott – ami meglehetősen mérsékelt eredmény.
A Broken Heroes lett a legnépszerűbb dal, de mára az album egyik tétele sem szerepel a koncertprogramban.
És hogy mit gondolok én?
Nekem az Innocence Is No Excuse emlékeket idéz. Nem a zenekar legjobb munkája, de érzelmi lenyomatként működik. Néha ez is elég. Sőt – néha csak ez számít igazán.