Pretty Maids – Jump the Gun, lemezismertető
A közelmúltban volt 35 éves a Pretty Maids, Jump The Gun albuma.
A dán Pretty Maids fiatalkorom egyik kedvenc zenekara volt. Az első két ikonikus lemezük, a Red Hot and Heavy és a Future World hozta meg számukra a sikert és az elismertséget. 1981-ben alakultak, stílusuk pedig amerikai ízű, dallamos heavy metal és hard rock.
A Jump the Gun a harmadik albumuk, amelynek producere a Deep Purple basszusgitárosa, Roger Glover volt. Ekkor csatlakozott a zenekarhoz új gitárosként Ricky Marx is. A lemezt rajta kívül Ronnie Atkins ének, Ken Hammer gitár, Phil Moorhead dob, Allan Delong basszusgitár és Alan Owen billentyűk rögzítették. Az Egyesült Államokban a korong Lethal Heroes címmel jelent meg.
A lemezborító – főként színeiben – nagyon hasonlít az előző, már említett Future World albumhoz, nekem azonban nem különösebben tetszik.
Maga az album nem rossz: a tipikus Pretty Maids-vonások folyamatosan tetten érhetők rajta, viszont meglehetősen kiszámítható lett. Az előző két album frissességéből sajnos kevés maradt.
Azt már nem tudom, hogy 35 évvel ezelőtt hogyan fogadtam volna, de most, több mint három évtized elteltével nem könnyű objektíven megítélni.
Azóta szinte minden megváltozott – én is, és ezek a dalok is. Őszintén szólva nem lehet azt mondani, hogy ezek a számok rosszak lennének. De az a fránya idő… Rátelepedett egy vékony porréteg, amit már nem lehet teljesen lefújni róluk.
Kellemes élmény volt meghallgatni a lemezt, de tulajdonképpen ennyi – nem lettem libabőrös, és nem kaptam elő a léggitárt sem.
Nem érzem azt sem, hogy rutinmunka lenne a zenészek részéről, mert hallatszik, hogy mindenki odatette magát. Mégis, valahogy hiányzik az izgalom, a meglepetés.
Kiugróan jó dal nincs is a lemezen – igaz, kiugróan rossz sem, hacsak nem számítjuk ide a nagyon klisés Dream On-t, Roger Glover vendégszereplésével.
A Lethal Heroes és a Don’t Settle for Less jó kis dallamos US heavy metal tételek, bár különösebb újdonságot nem hoznak.
Ugyanez mondható el a címadó Jump the Gun-ról is. Talán a sodró lendületű Attention az, amiben egy kicsivel több élet van, mint a többi dalban.
Bár a lemez 1990-ben jelent meg, hangulatában inkább a nyolcvanas évek világát idézi – ami önmagában nem lenne baj, ha nem ragadtak volna bele a saját maguk által kialakított skatulyába.
A zenészek teljesítményét illetően egy rossz szó sem érheti a zenekart: jól játszanak, a dalok hangszerelése igényes.
Ronnie Atkins különösen magas színvonalon énekel: igazi „rocktorka” van, néha kifejezetten emlékeztet Sammy Hagar hangjára.
Érdekesség, hogy a zenekar később beismerte: hiba volt Roger Gloverrel dolgozni, mivel az album túlpolírozott, steril hangzású lett – különösen a dobok megszólalásán érződik mindez.
Az album végül nem érte el az első két lemez sikerét, és ennek következtében a zenekar fele el is hagyta az együttest.
Kár érte, mert a Pretty Maids sokkal többre volt hivatott, mint amit végül el tudott érni.