Erdling – Mana lemezismertető

Az Erdling zenekar 2014-ben alakult Németországban. A Mana a csapat hetedik nagylemeze, és több zenei rétegből tevődik össze. Mivel a társulat a Neue Deutsche Härte mozgalomhoz kötődik, nem meglepő, hogy zenéjük alapját a Rammstein-hatás adja. Az erre a fundamentumra épülő zenei világ azonban dark metal, ipari és modern metal elemekkel is gazdagodik – sőt, helyenként még death metal-os ízek is bekerülnek a rétegeket összetartó habarcsba.
Mára gyakorlatilag az NDH-stílus második hullámának markáns képviselőivé váltak. Az ő zenéjük talán kevesebb ipari ridegséget, de annál több sötétséget és atmoszférát tartalmaz.
A Mana Svédországban készült, producere pedig a zenekar énekese és fő zeneszerzője, Neil Freiwald volt. A lemez vonala független, személyes és mély.
A banda jelenlegi felállása:
- Neil Freiwald – ének, billentyűk
- Chris Schäfer – dobok
- Ole Enders – gitár (ő az új tag a csapatban)
- Rob Sem Vedrfölnir – basszusgitár
Természetesen, NDH-bandáról lévén szó, a szövegek német nyelven íródtak. Az énekes szerint ez az anyanyelvük, „ezt tudjuk a legjobban kezelni, és amúgy is, szép nyelv” – mondta.
A Mana tulajdonképpen egy zenei rituálé, amely az emberi lélekben rejlő ősi energiát idézi meg. Kemény riffek, atmoszférikus mélység, nordikus mitológiai témák jellemzik.
A nyitódalban például máris ott a Rammstein-árny a verzékben, miközben iszonyú súly és sűrített energia dolgozik benne. Az atmoszférikus refrén nem akar mindent megmutatni, de megszabja a lemez irányát.
Ennél is erősebb a Dominus Omnium, amelyben a „nagy testvér” figyelő tekintete végig ott lebeg. Súlyos, de kontrollált.
A Miasma már inkább az Erdling saját arculatát tükrözi: jó refrén, sötét, helyenként középkori folkos ízekkel.
A Steh den Sturm a megszokott zenekari sémákra épít: húzós, súlyos riffek, erős dallamok, és egy meglepően ízléses gitárszóló – egy intenzív érzelmi vihar.
A Los! Los! Los! komoly death metalos zúzással érkezik – menetelős, erőteljes, a refrénben markáns Rammstein-jelenléttel. Olyan, mint amikor a lelked belülről ordít, hogy „indulj!”.
Az Ohne Uns is hatásos, letisztultabb darab, helyenként modern metal-os beütésekkel.
A Hinter Dunklen Wolken pedig tovább bolondítja a képletet: finoman adagolt industrial elemekkel és modernebb hangzással.
Úgy érzem, hogy az Erdling dalaiban több az érzelem és atmoszféra, mint a nagy példaképnél.
Nálam a lemez csúcspontja az Alles Dreht Sich, amely gyorsabb, mint a többi dal: zúzós, mégis dallamos. Ebben hallható a lemez egyetlen angol nyelvű részlete is, Hand of Juno közreműködésével.
A Zerspreng die Ketten lendületes, death metalos töltetű, feszülten menetelős refrénnel.
A címadó Mana pattogós, súlyos, ipari hangulatú, míg az albumzáró Sternenschimmer érzelmesebb, lassabb, de még így is benne van a dög. Egy útkeresés, ahol nem kell kimondani semmit – minden ott rezeg a hangokban.
Az album telten és súlyosan szól. A zenészi teljesítményre sem lehet panasz: Neil változatosan énekel, Ole karakteres játéka meghatározó, Rob basszusa lüktető, Chris pedig precízen adagolja az ütemet.
Mikor véget ért a lemez, azon gondolkodtam, kinek is lehetne ajánlani a Mana-t.
Aki szereti a német indusztriális metalt – természetesen benne a Rammstein-nel –, az nem fog csalódni. De tetszhet ez egy átlagos metalrajongónak is.
A Mana egy belsőre hangolt zenei szertartás. Kiszélesíti az NDH-hangzást, miközben erőteljesen támaszkodik a Rammstein által lefektetett alapokra.
A hatás jelen van, hallható, de nem uralkodik – inkább vezérfonal, amit az Erdling a saját atmoszférájával ellensúlyoz.
A Mana nem nyűgöz le azonnal, de beléd mászik – és ott is marad.
„Olyan, mint egy fekete gyertya, nem világít, de legalább illik a zenéhez”






