Sabaton – Legends, lemezismertető

Az új Sabaton-lemez, a Legends szakít az eddigi háborús tematikával: ezúttal legendákról énekelnek, vagyis a világtörténelem különböző korszakaiból származó legendás alakokat és eseményeket állítanak reflektorfénybe.
(Többek között: templomos lovagok, Dzsingisz kán, Julius Caesar, Augustus, Jeanne d’Arc, Vlad Țepeș.)
És hogy miért ez a váltás? Joakim Brodén énekes elmondta, hogy már nem akartak háborús témákhoz nyúlni, hiszen az utóbbi két albumuk az első világháborút járta körül. Hozzátette azonban, hogy „azt az ajtót nem zártuk be teljesen”.
Fussuk is át a Legends készítőinek névsorát, mert történt egy változás a felállásban:
- Joakim Brodén – ének
- Chris Rörland – gitár
- Pär Sundström – basszusgitár
- Hannes Van Dahl – dob
- és a csapat új, de régi tagja: Thobbe Englund – gitár
Thobbe egyébként már korábban is a zenekar tagja volt. Joakim mesélte, hogy amikor felvetette neki a visszatérés lehetőségét, Thobbe egy hét gondolkodási időt kért – aztán tizenöt perc múlva visszahívta, hogy vállalja.
A lemez producere Jonas Kjellgren, aki többek között a Hypocrisy-vel is dolgozott. Az ő keze alatt a hangzás modernebbé és vastagabbá vált.
A Templars rögtön megmutatja, hogy nagy meglepetések nem várnak ránk: minden elem jelen van, ami jellemzi a Sabaton zenéjét – ez a dal afféle beavatás, amely fokozatosan építkezik.
A Hordes of Khan első taktusainál már tudni lehet, mire számíthatunk. Lehetne ugyan a dalszerkezetek sablonosságán és az önismétlésen kötekedni, de maga a szám dallamos, lendületes és működik.
A Tiger Among Dragons komorabb szerzemény, Iron Maidenes jegyekkel és emelkedő hangulati ívvel. Ezt követi a Crossing the Rubicon, amely kissé halványabb, viszont a I, Emperor a lemez egyik csúcspontja: katonás tempójú, szinte látni magunk előtt a a menetelő seregeket. Igaz, ez sem a legeredetibb darab, de működőképes és hatásos.
Az ezt követő Impaler egy sötétebb, emelkedettebb hangulatú tétel, amelyet egy gyors, tipikus Sabaton-dal vezet fel. A feszült, himnikus Lightning at the Gates indítja a lemez záró etapját, amely meglehetősen erősre sikerült.
A The Duelist lassabb, de dallamokkal gazdagon megtámogatott dal – itt egyébként a Nothing More zenekar is vendégszerepel. A The Cycle of Songs visszautal néhány korábbi témára, míg a záró Till Seger svéd nyelven íródott harci ének, amely nem lezárás, hanem hazatérés.
„Olyan, mint amikor a viking ősöm visszajött, megölelt, és a refrén alatt együtt sírtunk.”
A zenészi teljesítményre nem lehet panasz, külön kiemelném, hogy Joakim néhol mélyebben, mesélő hangnemben énekel, ami új színt hoz az anyagba.
Tulajdonképpen nem csalódtam a Sabatonban. Igaz, meglepetést sem okoztak, és a klasszikus, „nagy” sláger ezúttal hiányzik, de az egész album egy masszív, egységes tömbként áll össze.
Úgy tűnik, hogy a Legends fordulópont lehet a zenekar karrierjében: az új tematika révén szélesebb közönségréteget is megszólíthatnak. Úgy tágítják a horizontjukat, hogy közben nem veszítik el a karakterüket.
Az évek során a Sabaton megmaradt metalzenekarnak, de közben történelemmesélő gépezetté vált, amely újra és újra bebizonyítja, hogy a hősiesség nem múlt idő.
„A legenda nem az, ami megtörtént, hanem amit nem felejtünk el.”







